Nuffnang Ads

Wednesday, February 10, 2016

Perkongsian Amalan

Dah beberapa kali nak tulis di sini tapi asyik tertangguh. Risau nanti jadi pelupa terus. Terbaca perkongsian ini when I woke up at 3am during K’s first day to enter her primary school. Lepas baca, I woke up dan solat sunat Tahajjud, in which I believed the main reason why Allah gerakkan dari tidur yang lena that night.

Antara amalan-amalan yang perlu diamalkan. Might be worth sharing, insyaAllah.

PERTAMA:
Jika sebelum ini kita selalu buat Tahajjud 2 rakaat, cuba gandakan kepada lebih daripada 2 rakaat dan disudahi solat sunat witir.

KEDUA:
Solat Dhuha adalah kunci kepada rezeki dari Allah dan menolak kemiskinan. Cuba amalkan setiap hari. Rezeki dari Allah datang dalam pelbagai bentuk dan tidak tertakluk kepada wang ringgit sahaja.

KETIGA:
Amalkan bersedekah walau sedikit manapun jumlahnya dan walau apa jua salurannya. Kita tak akan miskin kerana bersedekah. Again, fahami konsep rezeki dari Allah sebagaimana point di atas.

KEEMPAT:
Hormati ibubapa. Selitkan doa untuk mereka setiap hari tanpa jemu.

KELIMA:
Bagi wanita, pakailah sarung kaki kerana banyak penyakit boleh didapati melalui kaki.

KEENAM:
Amalkan membaca Al – Quran dalam sehari walaupun hanya dengan sebaris ayat. Ianya mampu membersihkan hati.

There were other things yang dibaca tapi the above six adalah yang terlekat dalam kepala. I was so sentap bila baca tang sarung kaki sebab all this while buat dunno je tentang perkara ini sedangkan tahu ianya juga sebahagian daripada aurat wanita.

The next morning, terus pergi beli sarung kaki banyak-banyak. Moga istiqamah, hendaknya.

Ameen.


No comments :