Nuffnang Ads

Tuesday, August 24, 2010

Ramadhan dan Resepi Kasih Sayang

.

WARNING : There will be pictures of foods in this entry and this is Ramadhan. So hang in there ya’ all! Ngee :p


***

Ini cerita pada 6 Ramadhan yang lalu. Lama tu baru nak buat entry. Kah kah! Saya amik half day cuti i.e. went home after 1.00pm dan tukar shift dengan Husband untuk jaga Khayra sebab our parents were not free that day. Alang-alang duk rumah dah terfikir untuk memasak dan disebabkan teringin sangat nak makan Lasagna, so I opted to make it on my own.

So here it is : Lasagna in the making – just before heating them up in the oven.



Tadaaaa! After process - Lasagna.



While I was busy preparing the Lasagna, I left my Lil Darling to have her own sweet time of playing ‘masak-masak’ too in the kitchen. Heheh.



I also made macaroni that day and it is Khayra’s all time favourite!


If you ask the recipe of my Lasagna, I could not write it properly here as I was using whatever ingredients those were available in my kitchen and totally did not follow the exact recipe of Lasagna. Haha! I was running out of Oregano, Parsley and Alfredo white sauce that day but using my own creativity, MY Lasagna turned out good :P and was flattered when Hubby puji tau! Ngee. Tapi macam saya cakap in my previous entry, kalau masak dengan hati yang ikhlas dan happy, insyaAllah masakan akan menjadi. That’s what I did when it comes to cooking plus the main ingredients harus ada la kan? Haha.

Speaking of cooking and Lil Darling, para Ibu pasti faham bagaimana situasi memasak bersama anak kecil. Kalau si kecil bagi kerjasama (read : tidur 4-5 jam straight / tengok TV sorang-sorang tanpa Ibu teman / tak suka duk dapur etc.) memang mudahlah untuk memasak but in my case, Khayra would only have a good 30 – 60 minutes of sleeping waktu siang since her 40-days dan the rest of the days akan bermain dan meneroka alam. Haha. According to her paed, her pattern of sleeping does contribute to her weight i.e. Khayra adalah kecil tapi sihat dari tumbesaran yang normal. Tapi the good thing is that Khayra akan tidur the whole night and bangun menyusu sekali sahaja dan saya adalah Ibu yang cukup tidur dari umur Khayra 40 hari. Ngee.

Jadi untuk memudahkan saya terus berada di dapur untuk memasak sekarang saya bagi Khayra main ‘masak’masak’ and it helps a lot sebab Khayra akan ralit dengan permainan dan saya boleh memasak dengan gembira sambil-sambil monitor dia main.


***

10 Ramadhan – hosting an Iftar with the in laws and invited them to our house sempena my SIL and her family pulang ke KT to spend the weekend.


Menu : Nasi Putih. Daging Goreng Kunyit. Sayur campur. Gentang goreng sambal. Sotong bakar. Ayam golek/percik. Ikan masak masam manis. Air buah tembikai campur. Puding Karamel.

Pergh. Bukan saya masak semuanya. Ummi saya contribute lauk dan saya masak sebahagiannya. Kalau saya yang masak semuanya memang pengsan sebab saya tak expert, kan? Kah kah! Anyway lauk habis dan ini adalah menggembirakan! Weee! Thanks to Ummi yang turut contribute lauk. Heheh :D


***

Hari ini 14 Ramadhan : Akan berbuka puasa di Permai Park Inn bersama-sama warga peguam di KT dan keluarga masing-masing.

Alhamdulillah, untuk sebahagian Ramadhan tahun ini. :D

.


10 comments :

Hazri said...

addduuuhhh... mencabarnya membaca entry ni pukul 4 masa bulan puasa...

p/s: lasagna tu buat lagi nanti ye... tiap2 hari makan pun xpe.. hehehe

HW said...

Hubby : Yeay! :P

farul said...

tetiba craving for lasagna, beli je la kt Pizza Hut..takde masa nak buat hahahaah

HW said...

Farul : Haha. Tapi kat Pizza Hut ada Seafood Lasagna je, tak menepati citarasa. Heh.

fiezaradzi said...

sedapnye tgk gambar2 sekalian.. hehee

Shafini Mustafha said...

wahida, tu cheese mozarela ke? brapa rm kat sana? mahal tak? hehe

HW said...

Fieza : Hehe :P

Finie : Yup. Kat sini around RM18 - RM23. Ikut brand.

Anonymous said...

http://arno.60.vox.com/

Anonymous said...

sedak ni wak open house kekgi.. nok test skali..

HW said...

Bro : Kah kah! Lasagna gerenti punyaaa :P