Nuffnang Ads

Wednesday, October 5, 2011

Lil Darling - Obsessions

According to this, while the onset of obsessive-compulsive disorder (OCD) usually occurs during adolescence or young adulthood, younger children sometimes have symptoms that look like OCD.

Haha, aku rasa Khayra ada symptoms that look like OCD - Her obsessions with order:

Arrangement with toys : kena ikut classification i.e. ada group botol susu Toys R Us, ada group buku, ada group magnets.

Arrangement with Timmy / Dora / ABC Books : wajib ikut susunan especially kalau yang beli dalam kotak. Khayra susun ikut gambar sama dengan gambar, tulisan kena sama tulisan. Tak boleh campur aduk gambar dengan tulisan. Satu hari tu aku kemas buku Timmy Time dia ikut suka hati aku, then Khayra nampak, dengan nada sedikit marah dia cakap kat aku, “Ibu, salah susunlah!” Lalu Khayra betulkan susunan ikut gambar dan tulisan. Ingat tu, tak boleh campur aduk! A big-NO. Haha.

Arrangement with colour pencils / crayons : oh, lepas selesai guna Khayra akan kumpul dan susun semua dalam box masing-masing dan wajib cukup semua. Ada sekali hilang sebatang crayon kaler merah, merata Khayra cari dan involve-kan aku sekali lah untuk cari. Bila jumpa, bukan main gembira dan buat muka puas hati! Kah kah!

Obsession with checkers – ada satu situasi yang aku ingat, lepas dress her up dalam bilik dia aku gi dapur tutup suis dapur dan biarkan kipas dan lampu bilik Khayra terbuka. Bila Khayra dapat tahu, she was like mengomel, “Ibu, tak tutup lampu dan kipas bilik Khayra.” Then kalau nampak pintu peti ais terbuka lama, dia cepat-cepat pergi tutup. Sama juga bila drawer dia tak tutup, dia pergi tutupkan. Pintu rumah tak diselak, dia tolong kuncikan. So aku ada ‘mak guard’ kecik kat rumah? Haha!

Obsession with washers – tak boleh OK kalau tangan / kaki / mulut / baju Khayra kotor. Kalau rumah aku tak bersapu dengan betul atau kalau aku tak clearkan nasi tumpah atas lantai, bila Khayra terpijak / kotor kaki dia, Khayra buat muka geli atau dan-dan tu dia akan duduk dan buang nasi yang terlekat kat kaki dia. Dia kena berjalan atas lantai yang crystal clear, OK? (aku exaggerate, ahha!). Bila aku tak cuci buih sabun Khayra dalam toilet lepas dia mandi, dia akan cakap, “Ibu, ibu tak wash sabun dalam toilet.” Oh, pandai cakap! Hihi. Setiap kali Khayra cuci tangan, mesti nak sabun tangan dan mesti minta tisu afterwards (kecuali dia lupa in which jarang sangat dia terlupa! Haha!) Jadi, boleh faham sekarang aku bercinta dengan mop dan penyapu kat rumah? Lazat. Hehe.

Khayra style yang sayang barang-barang dia especially buku-buku. Tak boleh air tumpah sikit kena buku atau buku kotor atau buku bersepah. Mesti dia ambil tisu lap kekotoran atau simpan buku-buku dia (tapi kadang-kadang aku yang suruh kemas lah. Hehe). Kalau bawa barang masuk dalam kereta pagi sebelum hantar ke school, bila sampai school usually aku tak kasi dia bawa so akan simpan dalam kereta. First thing first yang dia akan tanya bila ambil dari school petang, adalah barang dia yang kita simpan dalam kereta tu. Ingat pulak apa barang dia yang kita simpan tu so aku tak boleh sorok ke atau hilangkan ke apa. Kena jaga baik-baik sepertimana aku janji dengan Khayra. Haha.

Sebenarnya ada kisah macam mana Khayra belajar kemas barang-barang dia lepas dia main atau sepahkan. Ada one day, Khayra tanak kemas toys dia dan aku jadi tarzan tapi still tanak kemas, so aku cakap aku akan buang if bersepah (in which aku sorokkan). Menangis jugak lah Khayra time tu bila aku cakap pasal buang (ya, aku Ibu yang garang!). So lepas-lepas tu dia akan kemas setiap kali dia main / sepahkan atau sebelum aku jadi tarzan. Heh. Walaupun tak berapa bagus cara ugutan untuk didik anak, at least dia belajar something untuk kebaikan dia (dan juga aku. Hiks)

OK, dah tersasar. Tapi cakap pasal obsessions Khayra. Now nak cakap cara didik pulak? D’uh. Tak adalah, aku nak share sikit sebab ramai tanya bila nampak Khayra macam tertib budaknya (aku tekankan : nampak / kelihatan / macam). Aku tak ada rahsia dan aku rasa lain parents, lain lah cara kendalikan anak dan setiap anak itu kan lain ragamnya. Cuma didik cara terbaiklah untuk masa hadapan anak kita juga. Kalau ada parents tak setuju marah-marah anak dari kecil, itu adalah hak masing-masing, tapi aku marah la bila Khayra buat salah. For her own good aku rasa, bukan marah sesuka hati. Lagipun kalau nak tunggu besar nanti takut sentap, “dari kecil tak pernah marah, kenapa sekarang, Ibu? Kenapa?!” (ayat drama sambil nangis bila kena lempang. Hehe).

Apa-apapun bagi aku semua bermula dari saat kita mengandungkan anak itu sendiri untuk corakkan perilaku dan bimbing dia dengan baik. Rata-rata aku rasa semua orangpun tahu, satu yang pasti perlu ada asas yang kukuh dan pegangan agama yang baik. InsyaAllah.

Drama queen – we love you so much Lil Darling, no matter what! :D



2 comments :

ibuwijdan said...

hehehehhe...comel entry ko ni..aku hari2 k jadi tarzan di rumah tp wijdan tetap abaikan teriakan ibu..abaikan teriakan ibu..

HW said...

Linda : Ko kena gak tengok aku jadi tarzan. Hihi :P