Nuffnang Ads

Wednesday, February 18, 2009

Maaf

.Illustration is from here.
.
Saya terpanggil untuk menulis tentang ini setelah membaca nukilan rakan Srikandi saya ini. Geram, marah, gaduh, suka, sayang, happy and what not adalah perkara biasa dalam kehidupan kita bersama si dia yang tersayang tak kira lah jika anda berada dalam situasi bercinta mahupun sudah berkahwin. Itu adalah lumrah kehidupan sebab memang susah untuk mencari ‘keserasian’ dalam dua jiwa. Masakan tidak, kita dibesarkan dalam keluarga yang berlainan, cara hidup yang berbeza dan punyai pendapat dan/atau prinsip yang berbeza. Itu saya kira, hikmah Tuhan menjadikan kita berbeza-beza, untuk kita selami hati pasangan kita dan fahami dia seadanya.

Saya dan Suami berkenalan selama setahun melalui sms and phone calls, tidak keluar dating. Kalau jumpa di Fakulti pun, buat-buat tak tahu saja. Bila start couple, kami buat satu rule sebagai mengambil inisiatif (kononnya) untuk mengelakkan sebarang rasa hati yang tak senang (read : geram, marah, bergaduh etc.) dapat dielakkan dari berpanjangan. Its just a simple rule :-


"Kalau kita gaduh, marah, geram etc. kalau salah sorang dari kita sms/call, kita kena reply sms/angkat call walau marah, geram macam mana sekali pun.”

.
Tipulah kalo ada yang sepanjang couple/kahwin tu yang tak gaduh atau rasa marah/geram kan? And trust me, by applying the abovementioned rule, it works out well (at least for us). Tapi saya rasa that rule is also depending on tahap awareness pasangan anda sebab kalau tetibe anda merajuk, rasa geram, rasa marah, tapi kalau dia buat dunno and tak sms/call anda atau tak sedar dia buat silap, rule di atas takkan terpakai.

Tapi kalau saya, saya selamba je sms : “Yang, saya merajuk sekarang.” Heh. Then a conversation would start and rule di atas terpakai dan dengan sendirinya kami akan berdamai. Heh. Betul, kami tak pernah bergaduh lama (dan saya harap ianya berkekalan sampai bila-bila. Amin!) Suami saya juga menerapkan prinsip “jangan simpan dalam hati” dan Alhamdulillah, Suami saya seorang yang sangat aware kalau tiba-tiba saya rasa marah, sedih, geram etc. Paling kurang, dia akan sms : “Yang?...” trying to concern whether we are in good terms or not. Ngee. Dan betul, maybe sometimes kita rasa tanak mengalah (ego) sebab rasa kita betul, tapi being me, when he says : "Yang, saya minta maaf." Gedebuk, terus hilang ego/marah dan bercambah-cambah rasa sayang itu. Heh.

Sudahlah, saya tidak mahu terus mendedahkan satu per satu soal hati ini. Next move on, I am officially 20 weeks of pregnant today. A lot of things do change from week to week. I got my 2-days medical leave on Sunday and Monday, however due to works constraint, I decided to come to the office on Monday as usual (as Hubby was not around, nothing could beat his presence with me during my medical leave on Sunday, it was a great medical leave indeed, where we had the best kuey teow goreng together at the Restaurant situated at 1st floor next to my office and I ‘ran as fast as I could’ to the car after finishing my meal to avoid dari terserempak with my Boss, colleques and/or staff. Ngee.)

Owh, our baby is having his normal development. Read
here for more details. I could ‘feel’ my baby during my 19 weeks, slow kicking here and there. Oh sungguh indah perasaan itu, seriously. The Doctor was trying to determine the gender last week, but no perfect sign was showing up. Hehe. Tahniah kepada kawan saya ini sebab tercapai hasratnya mahu baby boy.


On a special note today, "Happy Birthday Umi!" We love, love, love you! Muahs!


My beloved Umi with my cutey Niece (yang kesejukan mandi pool, heh.) Semoga dipanjangkan umur, murah rezeki & dirahmati-Nya selalu. Amin!


.


No comments :