Nuffnang Ads

Thursday, February 26, 2015

Heartbreaking

I just watched a clip video (duration of the video is about 2 minutes plus) on FB where a toddler boy has been forced to take his medicine by a caretaker.

-
-
-
-
-

Heartbreaking! :(

Nangis dalam hati bila ada isu begini terhadap kanak-kanak. Kenapa tak boleh jaga dengan ikhlas? Kenapa sanggup buat begitu? They are still not understand. They are your responsibility within your working hours, amanah ibubapa untuk si pengasuh. Akal diorang pun tak sampai lagi pemikiran macam kita yang dewasa ini. They need love, they need us to guide them, they need attention. Kalau they refuse to take the medicine, pujuklah cara yang baik. Jangan dibuat sebegitu rupa. I choose not to elaborate sebab saya tiada ditempat kejadian, I just can interpret based on what I see. Tapi luluhlah hati bila melihat cara sebegitu dibuat kepada anak kecil.

I am a full time working mom. I have both of my parents and parents in laws yang duduk dekat but my husband and I choose to send our kids to daycare sebab tanak susahkan parents. We want our parents to have their own sweet time, ada masa untuk tambah ibadah dan ada masa for themselves sebab dulu diorang dah jaga dan besarkan kita adik beradik. It is not an easy task, now kita tahulah macam mana payahnya nak besarkan anak-anak dan kita boleh rasai apa yang parents dah lalui dulu.

Betul, we always want the best for our kids. Ada orang yang sanggup berhenti kerja, ada yang sanggup berbelanja tinggi untuk kos jagaan anak, ada yang sanggup ulang-alik jumpa anak seminggu sekali sebab anak-anak diletak di bawah jagaan ibubapa yang berada di luar daerah. Masing-masing ada preference yang dah ditimbang tara. So please, save your comments and stop judging people. We are not in their shoes, jangan bandingkan kehidupan kita dengan orang lain. Rezeki kita berbeza dan Allah dah tetapkan ikut kemampuan kita, insyaAllah.

Jangan lupa bekalkan doa untuk ibubapa, anak-anak dan keluarga – semoga Allah melindungi kita semua dan semoga kita sentiasa berada di bawah rahmat Allah. Hanya doa senjata utama kita. Berdoalah dan jaga hubungan dengan Allah.

Sebenarnya saya still sedih, hancur hati tengok video tu tadi. Ni dah tahap membebel tak tentu hala. Kecamuk ni rasa hati. Down pulak sikit rasa. Saya bersyukur sebenarnya ada bos yang cukup baik dan memahami. Kalau anak sakit, boss memang orang yang paling faham. Itu pun rezeki juga, kan – dapat boss baik.

Haihh, dah nak masuk bulan Mac pun kan. Cepat betul masa berlalu. Banyak events yang direncanakan dalam bulan Mac ini. OKlah, sampai ketemu lagi. I am still sad. Tsk :/


No comments :